Esportsin Suuret Summat

0
31

Niin kauan kuin ihmisapina on kulkenut pystyasennossa, on kisailua harrastettu jossain muodossa. Vuosituhansien saatossa erilaisia urheilulajeja sääntöineen on noussut ja unohdettu, mutta kilpailuvietti ei ole laantunut. Uusimpana aluevaltauksena on tietenkin elektroninen urheilu, esports.

Vasta aivan viime vuosina ammattimainen kilpailu videopeleissä on saapunut suuremman kansan tietoisuuteen, vaikkei vieläkään voida sanoa Counter Striken tai DOTAn olevan samalla tavalla koko kansan lajeja kuin jalkapallo tai jääkiekko.

Urheilutuloksien veikkaaminen ja vedonlyönti lienee lähes yhtä vanhaa perua kuin itse kilpailutkin. Nojatuolituomarit ja veikkaajaässät perustavat tietenkin toimintansa massiiviseen määrään tietoa ja kokemusta Fortunan oikkujen sijaan. Jos olet kiinnostunut tuuripeleistä, lukija on hyvä ja pelaa Jammin Jars, vaikkapa. 

Nörttien huvista salonkikelpoiseksi

Vuonna 1971 joukko Stanfordin yliopiston opiskelijoita kokoontui kisailemaan Spacewar-nimisen videopelin herruudesta. Panoksena oli vain kunnia ja mestarin titteli. Tosin vedonlyöntiä saattoi kulisseissa tapahtua, niin kuin usein on tapana. Vaan eivätpä tainneet nuorukaiset tietää, minkälaisen lumipallon lähettivät liikkeelle.

Esports on nykyään miljardiluokan bisnes, jonka nopea tempo ja laaja tarjonta ovat houkutelleet miljoonia seuraajia. Striimaajat, sponsorit ja muu oheistoiminta ovat esimerkkejä siitä, että kyseessä on todella rahakas bisnes, joka elää yhä vahvaa nousukautta. Palataan kuitenkin viime vuosituhannelle. 

Vuonna 1980 järjestettiin ensimmäinen virallinen esports-kilpailu Space Invaders -mestaruuskisojen muodossa. Osanottajien joukko oli kasvanut vuosikymmenen takaisista Stanfordin ajoista kymmeneen tuhanteen. Samana vuonna oteltiin myös Twin Galaxies -herruudesta, tällä kertaa kunnian lisäksi jaossa oli myös riihikuivaa valuuttaa.

Kisat jopa televisioitiin, ja niin alkoi laajemman fanikunnan kasvu.

80-luvun loppupuolella alkoi Nintendon dominanssi esports-maailmassa. Nintendon omien maailmanmestaruuskisojen osakilpailuissa miteltiin ympäri maailmaa ja finaali keräsi sankoin joukoin yleisöä Universal Studioiden hulppeisiin puitteisiin Kaliforniaan. Haastaja häämötti kuitenkin horisontissa.

Pian jokaisessa kodissa oli oma PC ja nettiyhteyksien yleistyessä myös moninpelaamisen suosio suorastaan räjähti. Elettiin ensimmäisen persoonan räiskintöjen kukoistuskautta, ja Counter Strike onkin edelleen yksi suosituimmista esports-peleistä. 

Merkittävä rajapyykki saavutettiin 2006, kun Worldwide Webgames -mestaruuden voittaja nettosi huimat miljoona dollaria pelitaidoillaan. Nintendo palasi talviteloiltaan 2010 – Wii Games Summer keräsi yli 400 000 osallistujaa.

Nyt eletään Twitch-suoratoistopalvelun, pelivideoita ammatikseen tehtailevien some-tähtien ja kolminumeroisia summia tahkovien pelaajien ja kymmeniä miljoonia katsojia keräävien otteluiden aikakautta. Jo 2017 ylitettiin kymmenen miljoonan dollarin pääpalkinto suositun League of Legendsin maailmanmestaruuskilpailussa.

Jopa Olympiakomitea on ollut varovaisen optimistinen esports-lajien suhteen, eikä kasvu näytä laantuvan. Ehkä tulevaisuudessa kultaa voi napata itselleen näppäimistön ja hiiren avulla. 

Missä raha, siellä uhkapelit

Kun kilpailullisuus yhdistyy suuriin katsojamääriin ja isoihin rahoihin, vedonlyönti on väistämätöntä. Pelkästään elektroniseen urheiluun liittyvä vedonlyönti oli miljardin

Yhdysvaltain dollarin arvoinen bisnes vuonna 2019 ja sen povataan rikkovan kolmen miljardin rajan 2025 mennessä. 

Esports-vedonlyönti on jo päässyt yli mainetta tahraavista Counter Strike -sopupelikohuista, eikä hämärään bisnekseen enää juuri törmää. Se on varmaa, että esportsin ja vedonlyönnin suosio kasvaa käsi kädessä tuoden uhkapelien harrastajille mahdollisuudet yhä suurempiin voittoihin.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here