Tekoäly on tullut kaikille tutuksi viimeistäänkin scifi-elokuvista, mutta se on jo vauhdilla ottanut melkoisen jalansijan monella viihteen alalla. Maailma on nähnyt esimerkiksi ensimmäisiä pelkästään täysin tekoälyn säveltämiä musiikkikappeleita sekä sen luomia upeita taideteoksia ja valokuvia.
Tekoäly toimii sen lisäksi usean viihdealan taustalla. Sitä voidaan käyttää käyttäjäkokemuksen parantamisessa ja tuotteiden kehittämisessä kuin myös markkinoinnissa, myynnissä ja asiakaspalvelussa. Tutustutaan seuraavaksi eri aloihin ja siihen, miten tekoäly on vaikuttanut niihin.
Elokuva-alalla hyötyjinä ovat katsojat ja tuotanto
Elokuvien kuvaaminen, käsittely ja tuottaminen ovat hyvin teknistä työtä. Se vaatii myös monen alalla toimivan tahon yhteistyötä ja tarkkaa koordinaatiota. Tekoälyllä on voitu automatisoida tiettyjä prosesseja, jotka on aikaisemmin tehty käsin. Se voi pilkkoa käsikirjoitusta, muodostaa listoja kuvauksia varten, tehdä suunnitelmia ja tehostaa budjetin hallintaa.
Tekoälyä hyödyntävät ohjelmistot voivat avustaa kuvattujen osien yhdistämisessä sekä myöhemmin myös luoda itse omaa videosisältöä.
Se onnistuu syöttämällä ohjelmistolle tarpeeksi paljon pohjatietoa, jota se voi soveltaa ja hyödyntää muodostamaan täysin uutta sisältöä.
Katsojalle tekoäly näkyy parhaiten tekstityksenä. Automaattisesti tekstitystä luovat ohjelmistot ovat erittäin suosittuja elokuva-alalla, koska ne voivat luoda tarvittavan tekstin hyvin nopeassa ajassa ja hyvin monelle eri kielelle.
Pelialalla se tarkoittaa personalisointia ja parempaa pelikokemusta
Tekoäly on laajasti käytössä myös pelialalla. Netissä sitä käytetään personalisoimaan tarjouksia tai asiakaskokemusta. Jos esimerkiksi pelaat paljon pokeria, voi nettipokeri-sivusto tarjota sinulle henkilökohtaisia tarjouksia, jotka perustuvat aikaisempaan pelihistoriaasi ja käyttämiisi rahasummiin.
Lisäksi tekoälyyn perustuvat botit voivat ohjata pokerisivuston asiakaspalvelua ja senkin tiedot perustuvat tilihistoriaasi. Strategisissa videopeleissä taasen tekoälyä käytetään ohjailemaan NPC-hahmoja (Non-Player Character). Ne on voitu opettaa reagoimaan pelaajan hahmon liikkeisiin yhä paremmin.
Varsinkin moderneissa videopeleissä, jossa pelataan laajemmassa peliympäristössä, NPC-hahmoista on tehty aktiivisempia ja ne pystyvät jopa ennakoimaan pelaajan hahmon liikkeitä. Lisäksi ne voivat itse luoda tiettyjä pelitapahtumia, joka on tehnyt videopelaamisesta erittäin mielenkiintoista.
Sisällön lajittelu ja sensurointi
Sosiaalisessa mediassa selaillessa ei ehkä tule mieleen, kuinka paljon sisällöstä onkaan muokattu tekoälyllä. Medioiden käyttämät algoritmit perustuvat juuri tekoälyyn, joka analysoi somekäyttäytymistäsi tauotta ja ehdottaa uutta sisältöä sen perusteella.
Sosiaalisen median lisäksi se on ahkerassa käytössä myös suoratoistopalveluissa, jotka pyrkivät ehdottomaan käyttäjille jatkuvasti uusia elokuvia, sarjoja ja musiikkia. Koko niiden toimintaidea perustuu juuri siihen, että käyttäjät katsoisivat enemmän erilaista sisältöä, joka vastaisi myös parhaiten heidän omia henkilökohtaisia mieltymyksiä.
Personalisointi on yksi syy suoratoistopalvelujen suosioon.
Joissain maissa tekoäly on voitu valjastaa myös sensuroimaan automaattisesti maansisäisiä tai kansainvälisiä lakeja rikkovan sisällön tai tiettyjä sanoja sisältävät kommentit. Sitä voidaan käyttää myös sisällön skannaamiseen rikollisen toiminnan ennaltaehkäisyssä.
Parempia urheilulähetyksiä
Urheiluotteluiden seuraaminen televisiosta on suomalaisittain erittäin suosittua vapaa-ajanvietettä. Kaikki vähänkin urheilua seuranneet, kuinka ottelun kiihkeys on se, joka pitää tiiviisti kiinni televisioruudun äärellä. Harvalle tulee kuitenkaan mieleen se, että kyseiset hetket on voinut napata tekoäly.
Urheiluotteluiden televisioinnissa tarvitaan nopeita refleksejä ja ammattitaitoa, jota tehostamaan tekoäly sopii erinomaisesti. Se voidaan opettaa löytämään ja esittämään automaattisesti pelaajien sekä katsojien reaktiot maalin jälkeen. Lisäksi se voidaan ohjelmoida tunnistamaan tiettyjä pelitilanteita ja kuvaamaan ne tietyllä tavalla.
Tekoäly on tärkeä tukityökalu kaikenlaisessa viihteessä
Yllä esitetyt esimerkit ovat vain pieni osa siitä, mihin tekoälyä käytetään nykypäivänä. Se tulee toimimaan tärkeänä työkaluna ja apurina myös tulevaisuudessa, joskin sen käyttöä tullaan laajentamaan nykyisestään, koska myös tekoäly kehittyy jatkuvasti tutkimustyön perusteella. Lähitulevaisuudessa voimme ehkä nähdä jopa kokonaisen elokuvan, joka on luotu pelkästään tekoälyllä.