Nykyään ei voida enää puhua viihdesektorista ilman, että huomioidaan digitalisaation jatkuvasti suurempi merkitys. Kaikenlainen viihde on tänä päivänä hyvin riippuvaista teknologiasta. Teknologian kehitys ei pelkästään vaikuta viihteeseen, vaan muokkaa aktiivisesti viihteen esittämisen, tuottamisen ja julkaisemisen tapoja.
Viihdeteollisuuteen kuuluvat monenlaiset julkaisun ja esittämisen tavat, kuten peliteollisuus, elokuvat ja tv-ohjelmat, printtilehdet ja digitaaliset julkaisut ja sosiaalisen median alustat.
Digitalisaatio musiikissa, elokuvissa ja peliteollisuudessa
Musiikkiartistit käyttävät sosiaalista mediaa markkinointiin ja digitaalisia julkaisualustoja, kuten Spotify -palvelua itse musiikin julkaisemiseen. Muusikot ovat siis monessa mielessä täysin riippuvaisia digitaalisesta mediasta. Digitalisaatio ei pelkästään vaikuta, vaan myös päättää musiikin tekemisen reunaehdot tänä päivänä. Ainakin silloin, kun kyseessä on kaupallinen musiikki ja liiketoiminta.
Leffapuolella markkinointi vie suuren osan elokuvan budjetista. Sosiaalinen media on tullut kuitenkin tässä apuun. Elokuvien markkinointi on tänä päivänä sosiaalisen median ansiosta entistä helpompaa ja tehokkaampaa. Digitalisaatio ei kuitenkaan ole läsnä ainoastaan elokuvan markkinoinnissa, vaan myös elokuvien tuotannossa. Digitalisaation myötä elokuvista on saatu entistä näyttävämpiä. Digitalisaatiossa ollaan myös säästetty tuotantokustannuksissa, koska perinteisiä lavastuksia ei tarvita enää niin paljon.
Peliteollisuuteen digitalisaatio vaikuttaa erittäin vahvasti. Ovathan videopelit ja nettikasinoiden rahapelit täysin riippuvaisia teknologian kehityksestä. Esimerkiksi nettikasinot haluavat tänä päivänä tarjota pelaajilleen entistä viihdyttävämpiä ja kokonaisvaltaisempia pelikokemuksia. Esimerkki laadukkaasta nettikasinosta on comeon.com kasino, joka haluaa tarjota asiakkailleen jatkuvasti viihdyttävämpiä pelikokemuksia, parempia bonuksia ja tyylikkäämmän peliympäristön.
Kuinka teknologia on muuttanut viihdettä?
Teknologisen kehityksen myötä niin maailma yleisesti kuin viihdeteollisuus erityisesti ovat muuttuneet täysin. Millainen maailma oli viihdeteollisuuden alkuaikoina sata vuotta sitten, oli aivan erilainen kuin maailma nyt. Teknologian vaikutus ihmisen elämään on paljon suurempi kuin monesti ajattelemmekaan. Ei ole yhtään liioiteltua sanoa, että ilman teknologiaa ihmiset vaeltaisivat päättömästi pimeässä. Teknologian kriitikot ovat kiinnittäneet huomiota ihmisten liialliseenkin riippuvuuteen teknologiasta. Ilman älypuhelimia ja jatkuvaa tietotulvaa nykyajan ihminen kokee helposti olevansa hukassa tai jopa ahdistunut.
Silloin kun videopelit ilmestyivät, niiden grafiikka ja äänimaailma oli lähinnä huvittava, jos niitä vertaa tähän päivään. Tänä päivänä videopelien grafiikka on vuosi vuodelta realistisempaa. Videopelimaailma ja todellinen maailma alkavat visuaalisuutensa puolesta olla entistä lähempänä toisiaan. Teknologian kehittyminen on mahdollistanut viihteen tuottajien ja viihteen seuraajien yhteydenpidon keskenään. Esimerkiksi sosiaalinen media on madaltanut kynnystä muusikoiden ja heidän faniensa kanssakäymiselle. Viihde-elämän supertähdet jakavat varsin arkipäiväistä sisältöä elämästään sosiaalisessa mediassa, ja jopa viestittelevät faniensa kanssa.
Lopuksi
Teknologian kehitys ja digitalisaatio ovat lopullisesti muuttaneet viihde-elämää. Tässä on hyvät ja huonot puolensa. Positiivisena puolena on fanien ja tähtien yhteydenpidon helpottuminen ja laajeneminen ja viihteen entistä helpompi saatavuus tulotasosta tai asuinpaikasta riippumatta.
Sosiaalisella medialla on myös ihmisiä inspiroiva vaikutuksensa. Parhaimmillaan julkisuuden henkilöt ovat vaikuttajia, jotka edistävät yhteiskunnallista muutosta, hyväntekeväisyyttä ja suvaitsevaisuutta monilla tavoin. Tässä piilee kuitenkin myös digitalisaation ja nykymaailman someviihteen kääntöpuoli. Ihmiset esimerkiksi vertailevat toisiaan sosiaalisen median profiilien perusteella ja ihannoivat kuvin ja videoiden luotua todellisuutta.
Digitalisoitu viihde on myös toisaalta hyvin vaihtelevaa ja myös katoavaa. Somejulkkiksia tulee ja menee ja viihde on muutenkin hetkellisempää kuin aikaisemmin. Kenestä tahansa voi toisaalta tulla julkkis, niin halutessaan. Sosiaalisen median ja digitalisaation myötä ihmiset pyrkivät usein julkisuuteen lähes keinolla millä hyvänsä. Toisaalta niinhän se on aina ollut. Sosiaalisen median ja digitalisaation myötä kuka tahansa voi halutessaan olla julkkis, ainakin hetken. Vaikuttaakin, että taitelija Andy Warholin ennustus on käymässä toteen. Hän ennusti, että tulevaisuudessa jokainen ihminen on julkkis 15 minuuttia elämästään.