Miten VR-teknologia Muuttaa Pelimaailmaa

0
484

VR (virtuaalitodellisuus) on digitaalisin keinoin luotu keinotekoinen ympäristö. Nykyään VR:ää voi kokea videopelikonsoleilla, tietokoneilla ja jopa älypuhelimilla, jos ne on yhdistetty VR-laseihin ja muihin tarvittaviin laitteisiin.

Teknologia lasien takana on varsin yksinkertainen. Se perustuu erilaisten kuvien syöttämiseen käyttäjän silmiin lasien kautta.

Tämä luo pelaajalle kolmiulotteisen syvyysvaikutelman. Lasit sisältävät antureita, jotka mittaavat pään asentoa ja kiihtyvyyttä. Liikeseurannan tarkkuus varmistetaan ulkoisen anturin avulla. Tehokas liikkeenseuranta on tärkeää virtuaalitodellisuudessa käyttäjän pahoinvoinnin välttämiseksi.

Aluksi virtuaalitodellisuuspelit olivat lähinnä lyhyitä demopelejä, jotka esittelivät enimmäkseen tekniikkaa ja sen uutuusarvoa konsoli- ja tietokonepelaajille. Mutta ei kestänyt kauan, ennen kuin markkinoille tuli “oikeita” pelejä, joissa VR-teknologiaa käytettiin vieläkin pelottavammilla tavoilla.

Resident Evil 7 oli luultavasti VR-teknologian ensimmäinen “tappajasovellus” (kirjaimellisesti!). Se on edelleen yksi parhaista esimerkeistä VR:ää hyödyntävistä videopeleistä.

Kauhugenre on tietysti kuin tehty VR:ää varten, ja Resident Evil 7 tarjoaa jotain sellaista, mihin monet eivät pysty.

Jopa kolikkopeleissä on jo nähtävillä CD-ominaisuuksia, ainakin mobiilisti pelattavissa peleissä, joista parhaimmista saat bonusta kaiken muun huvin lisäksi.

Mutta mitä tapahtuu lähiaikoina? Olemmeko jo nähneet kaiken, vai voiko VR-teknologia edelleen muuttaa pelejä ja peliteollisuutta?

Facebook menee Metaan

Vastaus edellisessä kappaleessa esitettyyn kysymykseen saattaa tulla yllättävästä suunnasta. Sosiaalisen median jättiläinen Facebook vaihtoi nimensä Metaksi, mutta nimenmuutos ei ollut se varsinainen iso juttu. Facebook palkkasi 10 000 työntekijää rakentamaan Metaverseä, joka on virtuaalinen versio sen omasta alustasta.

Myös muut suuret sosiaalisen median yritykset seuraavat samoilla linjoilla. SnapChat omistaa nyt monia VR-teknologiayrityksiä, ja voimme vain odottaa, mitä yritys tekee teknologialla.

Myös TikTokilla on nyt oma lisätyn todellisuuden (AR) osastonsa. Ei unohdeta myöskään XR:ää. XR kattaa myös AR:n, VR:n sekä sekatodellisuuden (MR).

Apple ja Google ovat joitakin niistä suurista yrityksistä, jotka ovat panostaneet XR-teknologian kehittämiseen, mitä se sitten käytännössä tarkoittaakin. Se nähdään lähitulevaisuudessa.

Mutta nyt takaisin metaverseen ja siihen, mitä se tarkoittaa. Metaverse on myös virtuaalitodellisuutta, mutta se yhdistää siihen tosielämän sekä sosiaalisen median ja muun internetin.

VR:n ja pelien VR-teknologian kannalta se tarkoittaa sitä, että teknologiayritykset saavat sen avulla rajattomat mahdollisuudet, kuten saavat pelaajatkin.

Kun ajatellaan internetin nykyistä nopeutta ja sitä, mikä se tulee olemaan 5G:n myötä, voi vain kuvitella kuinka viiveetön pelaaminen muuttaa pelaamista virtuaalitodellisuudessa, samalla kun se yhdistää juurikin sosiaalisen median ja oikean elämän mahdollisuuksia samaan soppaan.

Muuttuvatko verkkomoninpelit?

Metaverse tarkoittaa myös luultavasti sitä, että voimme tehdä asioita, joita teimme aiemmin älypuhelimella tai internet-selaimella tai jopa tosielämässä.

Se, miten VR-tekniikka muuttaa pelimaailmaa, näkyy enimmäkseen verkkomoninpelien kohdalla.

Kuten ennenkin, voit edelleen tavata muita pelaajia ja keskustella heidän kanssaan riippumatta siitä, missä he sijaitsevat – fyysisesti tietenkin. Mutta nyt tapaaminen ja keskustelu tapahtuu virtuaalitodellisuudessa.

Tämä ei tietenkään ole aivan uutta. Moni muistaa muinaisen Second Lifen, joka perustettiin jo kohta 20 vuotta sitten. Second Life on edelleen internetissä toimiva virtuaalimaailma, jonka julkaisi vuonna 2003 Linden Lab -niminen yritys.

Second Lifessa käyttäjät voivat tavata muita palveluun rekisteröityneitä omilla avatareillaan. Lisäksi he voivat vuokrata virtuaalista maata, rakentaa sinne taloja tai vaikkapa perustaa oman yrityksen.

Vaikka Second Life oli jo kulta-aikonaan hieman kömpelön näköinen, oli sen epälineaarinen ja “tavoitteeton” pelaaminen lähellä sitä, millaisia metaversessa julkaistavat pelit tai pelintapaiset voivat lopulta olla.

Onkin ennustettu, että metaversessä suositut pelit eivät luultavasti tule olemaan niin lineaarisia kuin tavalliset pelit.

Pelejä ei myöskään todennäköisesti ja usein tarvitse suorittaa loppuun, sillä nettikavereiden tapaaminen voi olla niiden tyydyttävin ja kiinnostavin puoli. Yksi tuore esimerkki siitä, miten virtuaalitodellisuutta ja tosielämää voidaan lähentää toisiinsa, on Travis Scottin virtuaalikonsertti megasuositussa Fortnite-pelissä.

Onko tulevaisuuden virtuaaliteknologiaassa ongelmia tai esteitä?

Virtuaalitodellisuuden kanssa on aina ollut esteitä pelata VR-laseilla ja muilla tarvittavilla laitteilla pienissä huoneissa tai ihan tavallisissa olohuoneissa, joissa ihmiset yleisimmin konsoli- ja tietokonepelejään pelaavat. Et voi liikkua niissä fyysisesti niin paljon kuin haluaisit.

Nähtäväksi jää, helpottavatko metaverse ja muut uudet teknologiat näitä haasteita, joista on nähty hauskoja ja hieman tuskallisia hetkiä YouTuben fail-videoissa. Eräs teknologiayritys nimeltä Ekto VR on yrittänyt keksiä omalaatuista mutta tehokkaalta kuulostavaa ratkaisua pienen huoneen ongelmaan.

Ekto VR rakensi Ecto One -nimiset robottikengät, jonka avulla voit kävellä virtuaalitodellisuudessa ilman esteitä. Parasta keksinnössä on se, että pelaajien ei tarvitse kävellä tai liikkua fyysisesti siellä, missä he pelaavat. Pelaajat liikkuvat ja kävelevät käytännössä paikoillaan, mutta heistä tuntuu siltä kuin he liikkuisivat oikeasti ja fyysisesti.

Muuttaako VR-tekniikka pelimaailmaa vai ei?

Helppo vastaus: tietysti se muuttaa. Se on jo alkanut muuttaa pelejä ja pelimaailmaa, mutta kun virtuaalitodellisuus tuodaan lähemmäs tosielämää ja sosiaalista mediaa metaversen ja muiden innovaatioiden avulla, vasta sitten näemme, kuinka pelien sisältö, tavoitteet ja käyttötarkoitukset todella muuttuvat. Viime kädessä teknologia on vain väline sille, mitä voimme odottaa peleiltä aivan lähitulevaisuudessa.

Pelaajina voimme siis unohtaa teknologian ja jättää siitä huolehtimisen teknologiayrityksille, jotka kehittävät mahdollisuuksia vieläkin rajattomimmaksi.

Me pelaajat voimme keskittyä nauttimaan aivan uudenlaisista peleistä, niiden sisällöistä, niiden tavoitteista ja niiden uudenlaisista merkityksistä tosielämälle. Tai metaverselle, missä sitten ikinä olemmekaan.

Ja toisaalta, onko sillä väliä – esimerkiksi nuoret eivät ole jo pitkään aikaan erottaneet sosiaalista mediaa ja oikeaa elämää toisistaan, vaan he luovivat niiden välissä luontevasti.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka VR-teknologia muuttaa pelimaailmaa, useimmat parhaimmat ideat kuitenkin tullaan “keksimään uudestaan”, jolloin ne hyödyntävät uutta teknologiaa uudella tavalla – vaikka perussisältö voi olla hyvinkin vanhaan ideaan perustuvaa.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here