Angry Birds on yksi maailman tunnetuimmista ja suosituimmista peleistä, niin suosittu, että sen ympärille on rakentunut monenlaista muutakin toimintaa, kuten paljon erilaisia tuotteita, huvipuistoja, aktiviteettipuistoja ja onpa siitä julkaistu kaksi animaatioelokuvaakin. Mutta miten Angry Birds -peli sai alkunsa ja miksi siitä tuli niin nopeasti niin suosittu?
Angry Birds pelasti Rovion
Vuonna 2009 elettiin It-alalla ja pelialalla kriittisiä hetkiä. IT-alan kupla oli puhjennut ja se vei mukanaan monia yrityksiä. Roviollakin alkoi kassa olemaan tyhjä. Yritys päätti tehdä vielä ison satsauksen: oman pelin, joka toimisi pelkästään iPhone-älypuhelimissa.
Ensimmäiset iPhonet olivat tulleet markkinoille kaksi vuotta aikaisemmin Yhdysvalloissa. Suomessa puhelinta oli myyty vasta vuosi. Ennen Angry Birds -pelin julkaisemista Rovio oli julkaissut 51 peliä. Angry Birds -pelille ladattiin siis paljon odotuksia, sillä jos peli ei onnistuisi saavuttamaan suosiota, saattaisi se olla Rovion viimeinen peli.
Kesäkuussa 2009 Tuomo Lehtinen alkoi koodata peliä. Hahmot olivat valmiina. Pelisuunnittelija Jaakko Iisalo oli esitellyt aiemmin keväällä luonnoksen linnasta ja rymistelevästä lintujoukosta. Linnuissa oli jotain humoristista. Ajateltiin, että niissä voisi olla potentiaalia. Lehtinen hahmotteli ruudulle aluksi ympyröitä ja pani ne törmäilemään toisiinsa. Hän käytti niin sanottua fysiikkamoottoria, valmiiksi ohjelmoitua isoa laskinta, joka osaa jäljitellä fysiikan lainalaisuuksia. Esimerkiksi sitä, miten kivi putoaa aidan päältä.
Tätä ominaisuutta pidettiin pelin kannalta tärkeänä. Yrityksen johto oli tutkinut markkinoita ja todennut, että juuri fysiikkapohjaisille peleille oli juuri nyt kysyntää. Vähitellen ympyröistä muotoutui linnamainen rakennelma, joka sortui osumasta.
Muotoutui ritsa, jolla rakennelmaa saattoi ampua. Ja muotoutuivat hahmot, possut, jotka kyyhöttivät rakennelman suojissa. Pelin päähenkilöitä olivat vihaiset linnut, joiden munat oli viety.
Syyllisiä olivat nämä vihreät possut. Linnut turvautuivat ritsaan ja hakivat kostoa.
Myynti ylittää kaikki odotukset
Peli julkaistiin Applen sovelluskaupassa 11. joulukuuta 2009. Tuona päivänä ei tapahtunut mitään, sillä samana päivänä julkaistiin tuhansia muitakin pelejä. Mutta vuodenvaihteen jälkeen myyntiluvut alkoivatkin yllättäen nousta. Helmikuussa peli kohosi Britannian suosituimmaksi mobiilipeliksi, huhtikuussa Yhdysvaltojen ykköseksi.
Miljoonan käyttäjän raja rikkoutui nopeasti. Ennen Angry Birdsejä suosituin mobiilipeli oli ollut amerikkalainen Doodle Jump. Sen myyntiluvut liikkuivat neljässä miljoonassa. Nuo luvut ylitettiin, ja ennätyksen myötä yrityksen nälkä kasvoi. Kesäkuussa 2010 johto ilmoitti julkisesti, että pelin tavoite on sata miljoonaa käyttäjää.
Pelin luojat pudistelivat päätään. Eiväthän sellaiset luvut ole mahdollisia. Johto halusi, että tuo luku saavutetaan kahdessa vuodessa. Se saavutettiin kuitenkin jo yhdeksässä kuukaudessa. Tällä hetkellä kaikkien julkaistujen Angry Birds -pelien yhteenlasketun käyttäjämäärän arvioidaan olevan yli neljä miljardia.
Angry Birds -pelien suosion salaisuus
Angry Birds peli oli osallisena tuottamassa älypuhelinten ja mobiilipelaamisen vallankumousta. Monet ovat miettineet sitä, miksi pelistä tuli niin suosittu. Ensimmäinen asia on se, että pelin lataaminen oli ilmaista. Lisäksi peli oli värikäs ja hauska. Peli oli fysiikaltaan tiukka ja looginen. Kaikki osaavat heti pelata peliä, mutta mestariksi eteneminen on vaikeaa.
Tästä seurasi se, että ruvettiin käymään kilpaa kavereiden kesken siitä, kuka olisi pelissä pisimmällä. Ja pelissä pääsi etenemään nopeammin tekemällä pelin sisäisiä ostoksia. Pelin suosita auttoi myös se, että se ei jäänyt yhden pelin ihmeeksi, vaan siitä kehitettiin myös muunlaisia versioita, kuten Angry Birds Blast, jossa yritetään puhkoa ilmapalloja ja vapauttaa niissä olevia poikasia, sekä Angry Birds Pop, jossa yritetään saada pallorykelmiä putoamaan ampumalla niitä samanvärisellä pallolla.