Käyttäjäkeskeisen tekniikan käyttöönoton myötä jokainen osa elämäämme näyttää muuttuvan nopeasti joka hetki. On uskomatonta, että AR ja VR ovat tuoneet vallankumouksen pelimaailmaan, jollaista pidettiin kerran mahdottomana. Pelialan kasvu on ollut nopeaa viime vuosina.
Pelialan kasvua hallitsevat älypuhelinten käyttäjät, jotka viettävät paljon aikaa pelaten puhelimilla tai uudella pelitekniikalla. Tulemme huomaamaan, että älypuhelimet ja uusimmat tekniikat ovat aiheuttaneet täydellisen muutoksen pelikokemuksessa. Pian mukaan astuvat sekä laajennettu todellisuus että virtuaalitodellisuus.
Niiden avulla pelikokemuksesta tulee entistäkin realistisempi ja samalla houkuttelevampi. Tulevaisuudessa pelaaminen tulee todennäköisesti kasvamaan entisestään, sillä monet haluavat kokeilla näitä uusia teknologioita!
Mikä on laajennettu todellisuus (AR)?
Virtuaalisen reaalimaailman käyttöönoton jälkeen tuli mukaan AR eli laajennettu todellisuus. Se on luova ja mukaansatempaava kokemus, jonka avulla käyttäjät voivat tuntea olevansa vuorovaikutuksessa henkilökohtaisesti digitaalisen ympäristön kanssa. Lisätty todellisuus on yhdistelmä visuaalista ja äänisisältöä reaaliaikaisessa käyttäjäympäristössä, mikä auttaa luomaan keinotekoisen ympäristön.
Pelialalla AR:aa käytetään erilaisten elialueiden luomiseen olemassa olevaan keinotekoiseen ympäristöön. Tämän tekniikan tiedetään olevan erittäin suosittua, jos sitä pelataan älypuhelimilla, tableteilla tai pelijärjestelmillä. Markkinoilla on jo nyt paljon mobiilipelejä, joissa on mukana AR-teknologiaa. Peleissä voi vaikkapa jahdata ulkona virtuaalisia aarteita.
AR-tekniikan ensimmäinen kaupallinen sovellus oli keltainen “first down” -viiva, joka lanseerattiin vuonna 1998 järjestetyssä jalkapallopelissä.
Mikä on virtuaalitodellisuus (VR)?
Virtuaalitodellisuus (VR) on tekniikkaa, jota käytetään simuloidun ympäristön luomiseen. Samoin kuin käyttöliittymä, VR antaa käyttäjille mahdollisuuden kokea keinotekoisen maailman parhaat puolet. Käyttäjät voivat pelkän ruudun katselun sijaan uppoutua ja osallistua 3D-maailmoihin ja olla vuorovaikutuksessa niiden kanssa. Se stimuloi kaikkia aisteja, kuten näköä, kuuloa, kosketusta ja hajua. Tietotekniikka toimii keinotekoisen maailman portinvartijana. Virtuaalitodellisuuden käyttöön vaaditaan teknisiä laitteita, joista tärkein on päähän asennettu näyttö (HMD).
Virtuaalitodellisuutta pidetään mullistavana askeleena peliteollisuudelle ja sen tiedetään tarjoavan parannetun version yksinkertaisesta käyttökokemuksesta. Nykyään VR on osoittautunut pelikehityksessä erittäin kuumaksi aiheeksi, joka on saanut potentiaalisten markkinoiden huomion. Se tarjoaa käyttäjilleen paljon etuja, kuten houkuttelevia virtuaalisia esineitä, ja sillä on kyky viedä käyttäjä mukaan peliin reaaliajassa. Nämä edut ovat rikastuttaneet peliympäristöä ja lisänneet käyttäjien huomiota ja pysyvyyttä. Todennäköisesti pian myös verovapaat nettikasinot ottavat nämä ominaisuudet käyttöönsä.
Kuinka AR ja VR voivat tuoda mullistavia muutoksia pelimaailmaan?
VR ja AR tuovat pelimaailmaan seuraavia uusia asioita:
- 3D:n paluu: 3D-elokuvien käsite ei ole uusi, mutta niiden kehitys on jäänyt hitaaksi korkeiden kustannusten vuoksi. 3D on kuitenkin saavuttanut suosiota ja esim. “Avatar” -elokuva oli menestys. Tulevaisuudessa peliteollisuudessa 3D-tehosteet tarjoavat pelaajalle kiehtovan kokemuksen ja toimivat pelin selkärankana.
- Vangitseva kokemus: Pelimaailmasta tulee yhä kiehtovampaa, kun todellinen ja virtuaalinen ympäristö sulautuvat yhdeksi kokonaisuudeksi. Onnistuneen pelitilanteen aikaansaamiseksi kehittäjien on luotava ihanteellinen pelitilanne, jossa pelaajat voivat pelata myös avatar-hahmoina.
- Reaaliaikainen vuorovaikutus: AR-tekniikan tiedetään pystyvän yhdistämään todellisen ja virtuaalisen maailman. Kyky yhdistää digitaalista tietoa ja reaaliaikaista tietoa on tärkeää pelinvalmistajille. Reaaliaikainen vuorovaikutus nostaa pelin uudelle tasolle.
- Muutos elämäntyyliin: Pelit eivät ole pelkkää viihdettä, sillä AR:n ja VR:n kehitys on myös tullut osaksi useaa muuta alaa. Toimialat, kuten lääketiede, matkailu, koulutus ja viihde tulvat myös hyödyntämään AR- ja VR-vuorovaikutusta ja ottavat mallia peliteollisuudelta ja pelillistämisestä.
Luova sisältö: AR ja VR erottuvat pelialan kilpailussa. Niillä saa monipuolista ja kiinnostavaa sisältöä. Pelinvalmistajat, jota osaavat luoda räätälöityä sisältöä pelaajille ja eri maihin, menestyvät markkinoilla parhaiten.