Viimeisimmät Innovaatiot Lisätyn Todellisuuden Saralla 

0
176

Lisätyn todellisuuden yleistyminen on yksi aikamme mielenkiintoisimmista ilmiöistä. Sen vaikutukset näkyvät kasvavassa määrin niin urheilussa, terveydenhuollossa, verkkokaupoissa, markkinoinnissa kuin koulutuksessa käytettävissä teknologioissa. Kenties kaikkein innokkaimmin lisätty todellisuus on kuitenkin otettu vastaan peliteollisuudessa. 

Tuskin keneltäkään jäi huomaamatta vuonna 2016 julkaistun Pokémon Go -pelin valtava maailmanlaajuinen suosio. Vaikka kyseessä ei ollutkaan ensimmäinen lisättyä todellisuutta hyödyntävä videopeli, oli se ensimmäinen laatuaan, joka toi lisätyn todellisuuden tarjoamat ilot suuren yleisön tietoisuuteen. Pokémon Go sai aikaan uuden trendin, jonka seurauksena pelinkehittäjät ovat hurjalla vimmalla ryhtyneet kehittämään pelejään lisätyn todellisuuden pohjalta.  

Lisätty todellisuus tuo pelimaailmaan uusia ulottuvuuksia

Peliteollisuudessa lisätyn todellisuuden on povattu jo vuosien ajan lyövän itsensä toden teolla läpi ja teknologian kehittyessä sitä onkin hyödynnetty kasvavassa määrin. Yhä useammin peleihin kätkeytyviä virtuaalimaailmoja pyritään tekemään mahdollisimman aidontuntuisiksi lisättyä todellisuutta soveltamalla. Peliteknologiassa erityisen suosituiksi ovat tulleet muun muassa 360 asteen näkymät sekä peliohjaimista lähetettävä haptinen palaute.  

Lisätty teknologia vie tämän teknologian piirun verran pidemmälle yhdistelemällä peliin elementtejä oikeasta maailmasta. Pokémon Go on malliesimerkki siitä, kuinka lisätty todellisuus toimii linkkinä, joka kytkee pelin meitä ympäröivään todelliseen maailmaan.

Pelaaja ei tarvitse muuta kuin älypuhelimen ja erityiset AR-lasit, jonka myötä hän pääsee sukeltamaan huikeaan ja erehdyttävän aidolta tuntuvaan fantasiamaailmaan. 

Entistä parempaa vuorovaikutusta

Lisätyn todellisuuden teknologia yhdistelee elementtejä todellisesta ja kuvitteellisesta maailmasta, saaden aikaan eräänlaisen keinotekoisen välimuodon. Koska teknologia mahdollistaa kaiken tapahtumisen reaaliajassa, tarjoaa se pelinkehittäjille monenlaisia herkullisia kehitysmahdollisuuksia. Reaaliaikainen vuorovaikutus saa pelin tuntumaan entistäkin mukaansatempaavammalta.  

Tämän teknologian kehitystä seurataan erityisesti tarkasti nettikasinoilla, joissa virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden elementtien nähdään parantavan pelielämyksiä merkittävästi. Käytännössä jokaisen nettikasinon valikoimasta löytyy tätä nykyä eri variaatioita suosituista kasinopeleistä, kuten Blackjack Ilmainen Peli ja muut ilmaiset korttipelit, sekä live-kasinolla pelattavat ruletti ja monet muut rakastetut pöytäpelit.  

Juurikin live-kasinoympäristöön lisätyn todellisuuden elementtien siirtämisen uskotaan olevan jo mahdollista aivan lähitulevaisuudessa, mutta myös slottien ja muiden pelien saralla on tiedossa monenlaisia uusia kehitysmahdollisuuksia.

Lisätty todellisuus urheilun maailmassa

Urheilussa ollaan viime aikoina hyödynnetty entistä enemmän lisätyn todellisuuden voimaa. Virtuaalisten elementtien lisääminen urheilutarjontaan tarjoaa penkkiurheilijoille uskomattoman autenttisen ympäristön, jollaista ei ole aikaisemmin nähty.  

Urheilua on nyt mahdollista seurata mobiililaitteidenälylasien ja 3D-teknologian avulla lähes yhtä aidontuntuisesti kuin jos istuisi katsomossa seuraamassa ottelua paikan päällä. Teknologia on jo nyt vaikuttavaa, mutta faktaa on se, että sen kehitys on vielä alkutekijöissään, ja että olemme tähän asti nähneet vasta jäävuoren huipun siitä, mitä tuleman pitää. 

On arveltu, että urheiluteollisuudessa aletaan vähitellen ottamaan vaikutteita jännittävistä ideoista, joilla lisättyä todellisuutta on hyödynnetty muun muassa markkinoinnin maailmassa. Eräs hauska esimerkki tästä on tapa, jolla Netflix markkinoi taannoin Stranger Things -sarjaansa.

Se julkaisi Snapchatissä sarjan AR-/VR-linssejä, joiden avulla pelaajat saattoivat nauhoittaa videoita itsestään kävelemässä sarjasta tutun talon läpi.  

Tulevaisuudessa vastaavanlaisia toteutuksia nähtäneen myös urheilun saralla, jolloin penkkiurheilijat voivat nauhoittaa itsensä juoksemassa fanittamiensa urheilijoiden rinnalla tai vaikkapa tuulettamassa maalia jalkapallo-ottelun katsomossa. 

Urheilun ystävät pääsevät todennäköisesti jo lähitulevaisuudessa tutustumaan entistä laajemmin myös urheilutapahtumien järjestämispaikkoihin aivan uudesta näkökulmasta käsin. Tästä saatiin esimakua taannoin kun Manchester City FC hyödynsi lisätyn todellisuuden teknologiaa tarjotakseen autenttisen tuntuisen kierroksen stadionilla 125-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi. Kierroksen aikana osallistujat pystyivät istumaan Manchester Cityn managerina tunnetun Pep Guardiolan vieressä ja olemaan hänen kanssaan vuorovaikutuksessa. 

Lisätyn todellisuuden teknologian merkitys tulee eittämättä korostumaan tavassamme seurata urheilua. Urheilun ystävän näkökulmasta katsottuna tulevaisuus näyttääkin äärettömän mielenkiintoiselta. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here