Oletko tosissasi Pieniss verkkokaupoissa on tulevaisuus?

0
10

“kuluttajariitalautakunta ohjeistaa kuluttajia suosimaan suuria verkkokauppoja pienten sijaan. Ohjeistus johtuu siitä, että lautakunta saa yhä useammin valituksia pieniin verkkokauppoihin liittyvistä ongelmista. Pahimmillaan kuluttaja voi menettää väärän kauppavalinnan takia satoja euroja.”

Ei hyvää päivää… Näinkö niitä ongelmia ratkotaan?

Pohditaanpa asiaa. Koska itsekin olen kuluttaja, mietin omia kokemuksiani ja ajatuksiani. Kuluneen vuosikymmenen aikana olen paljon ostellut verkkokaupoista, isoista ja pienistä. Kertaakaan en ole joutunut huijatuksi, kertaakaan en ole menettänyt rahojani tai jäänyt ilman tilattuja tuotteita. En kertaakaan! Olenko poikkeuksellisen hyväonninen vai mistä tämä johtuu?

Ongelmia on toki paikoin esiintynyt, kuten tässäkin blogissa olen kirjannut.

Kaikista parhaimman ja henkilökohtaisimman palvelun olen kuitenkin saanut pienistä verkkokaupoista. Asioikaapa joskus Gift Gourmet tai Leikkien -verkkokaupoissa niin ymmärrätte mistä puhun. Kun taas valitettavan huono esimerkki on ollut Talentumin kirjakauppa, josta on suht normaalia odotella tilausta jopa kolme viikkoa ilman mitään väliaikatietoja.

Gift Gourmetin kauppias Minna Lehtipuu totesi juuri viime viikolla että hänen mielestään tärkein asia verkkokaupassa on luotettavuus. Tästä syystä Minna esiintyy omalla nimellään ja kasvoillaan kaupassa. On paljon helpompi luottaa ihmiseen kuin persoonattomaan yritykseen/sivustoon.

Tässä olisi suomalaisilla verkkokaupoilla kieltämättä opittavaa; antakaa kasvot liiketoiminnallenne!

Ei nimittäin luotettavuutta herättänyt kun Finnkinon verkkokaupasta löytyikin vain kolmen suurimman pankin verkkomaksupainikkeet. Ei myöskään se, että kasvoton asiakaspalvelu ei koskaan vastannut yhteydenottopyyntööni kun en heiltä lippua saanut ostettua.

On todella typerää ja lyhytnäköistä heittää väite, jonka mukaan pienissä verkkokaupoissa ei tulisi asioida. Päteekö tämä sitten myös kivijalkaliikkeisiin? Pitäisikö pienliikkeet laittaa boikottiin? Ovatko kaikki pienet kaupat epäluotettavia?

Luotettavuutta voi tarkastella monin tavoin. Löytyykö kaupasta yhteystiedot? Toimitusehdot? Maksuehdot? Palautusehdot? Yritystiedot? Asiakaspalautteita? Näitä arvioiden ja omaa maalaisjärkeä käyttäen pääsee  pitkälle.

Markkinoille on myös tullut uusia kaupankäynnin luotettavuuteen liittyviä palveluita, toivottavasti verkkokauppiaat löytävät niistä omaan liiketoimintaansa sopivimmat kokonaisuudet. Esimerkiksi Suomen Maksuturva sitoo kaikkien kannalta turvallisesti yhteen maksamisen ja toimittamisen. RunToShop puolestaan valjastaa kuluttajat suosittelemaan hyviä tuotteita ja verkkokauppoja; turhaan ei suositteluja taatustikaan tipu. Suomen Verkkomaksut takaa asiakkailleen että kuluttaja saa tuotteet tai rahat takaisin.

Lopuksi.

Melkoisen kylmää vettä heittää kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg kotimaisten pienyrittäjien niskaan. Etenkin kun verkkokauppiaiden kertomana kuulee kauhutarinoita kuinka kuluttajat ovat niin sanotusti kusettaneet verkkokauppiasta. Varsin voimaton on pienkauppias näissä tilanteissa.

Ongelmat eivät sillä ratkea, että aletaan vastakkainasettelemaan kuluttajaa ja yrittäjää.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here