Ohjeita Sinulle, Joka Pelkäät Hammashoitoa

0
10

Kyky rentoutua on tärkeä ominaisuus jokaiselle hammashoitoa pelkäävälle. Rentoutunut ihminen ei jännitä eikä pelkää. Rentoutuneena voi jopa nauttia hammashoidosta. Rentoutumista kannattaa harjoitella säännöllisesti päivittäin 20 – 30 minuutin ajan.

1. Opettele rentoutumaan

Rentoutumistapoja on monia esimerkiksi erilaiset mietiskelytekniikat, rukoilu tai rentoutuskasetin kuuntelu. Yksinkertaisia keinoja ovat myös keskittyminen omaan
hengitykseen ja vaikka hiljentyminen luonnon äänien kuunteluun. Kun opit rentoutumaan, voit tehdä sitä myös tietoisesti tilanteissa, joita jännität.

Esimerkiksi hammashoitotilanteessa henkilö helposti hengittää pinnallisesti ja nopeasti (hyperventilaatio), joka johtaa sydämen lyöntien nopeutumiseen, hermostuneisuuteen ja jopa epätodellisuuden tunteeseen. Tämä edesauttaa paniikkitilan kehittymistä. Kun kykenet rentouttamaan itsesi, paniikkitilanne ei pääse kehittymään.

2. Hoida fyysistä kuntoasi

Pidä huoli fyysisestä kunnostasi. “Terve sielu, terveessä ruumiissa” pitää varmasti edelleenkin paikkansa.

3. Opi tuntemaan elimistösi reaktiot

Kun ymmärrät, mitä muutoksia elimistössäsi tapahtuu pelkotilanteessa, se ei enää säikäytä eikä pelota sinua. Huomaat, että tilanteessa ei ole mitään vaaraa ja voit rentoutua. Muista, että paniikkireaktio on normaali elimistön suojareaktio väärässä yhteydessä.

Kyseessä on nk. “taistele ja pakene-reaktio“, jossa adrenaliinin erityksen kautta elimistö valmistautuu tilanteeseen, joka vaatii valppauttasi tai nopeaa voimaa” Reaktioon kuuluu sydämen lyöntitiheyden nopeutuminen, hengityksen nopeuden kiihtyminen, lisääntynyt verenvirtaus lihaksiin, veren sokeripitoisuuden kohoaminen jne. Reaktio ei ole vaarallinen, joten jos se ilmaantuu, ei syytä huoleen! Paniikki menee ohi eikä ole vaarallinen.

4. Keskitä huomiosi muualle

Pelkoreaktiossa ihminen keskittyy liikaa pelkoa aiheuttavaan tilanteeseen ja ongelmaan. Siinä vaiheessa kannattaa keskittää huomio muihin asioihin.

Voit esimerkiksi ratkaista ristisanatehtäviä tai palapeliä, voit suunnitella seuraavan päivän viikko-ohjelmaasi jne.
Keksi jotain tekemistä, joka vie huomiosi muihin asioihin; liiku odotustilassa tai puhu toiselle henkilölle. Tukihenkilö (omainen, ystävä) voi olla verraton apu ensimmäisillä käynneillä. Muista hengittää syvään ja rauhallisesti – ei ainoastaan keuhkojen yläosalla vaan koko keuhkoilla.

5. Etsi piilevät voimavarasi

Opettele luottamaan itseesi ja löytämään piilevät voimavarasi. Jokaisella meistä on yllättävän suuria voimia piilossa. Ne odottavat vain esille kaivamistaan. Näihin
voimavaroihin kuuluu mielikuvien hallinta. Esimerkiksi huippu-urheilijat käyttävät voimavarojen löytämiseksi nk. ankkurointia suoritustensa maksimoimiseksi. Ankkuroinnissa jokin tunne voidaan tietoisesti kytkeä haluttuun tilanteeseen. Urheilija palauttaa aikaisemman onnistumisen tunteen tiettyyn urheilusuoritukseen. Myös sinä voit palauttaa mielikuvan turvallisesta elämäntilanteesta hetkeen, jossa normaalisti jännität.

Pelkotilanteessa on tyypillistä, että henkilö liioittelee tilanteen vaarallisuutta ja aliarvioi omia voimavarojaa. Hän keskittyy energiaa kuluttaviin katastrofaalisiin ajatuksiin (‘Tästä ei tule mitään”,”Minä en kykene hallitsemaan enää itseäni”, “Kohta pyörryn”, jne.). Opettele lopettamaan tällaiset ajattelumallit ja yritä löytää positiivisia ajatuksia (“Minä selviän tästä, olen ennenkin selvinnyt’, “Tämä menee ohi, kun vain hengitän syvään jne.).

Toisin sanoen opettele muuttamaan negatiivinen sisäinen puheesi positiiviseksi.

Sisäisen negatiivisen puheen perustana ovt väärät uskomukset itsestä. Tiedätkö, että nämä väärät uskomukset ovat suurimpia esteitä, jotka sinun on voitettava, jos haluat saavuttaa uusia tavoitteita elämässäsi? Väärät uskomukset syövät itsetuntoasi ja omanarvontunnettasi. Kun opit “murtamaan” vääriä uskomuksiasi itsestäsi, avautuu sinulle uusia mahdollisuuksia näiden päämäärien saavuttamisessa. Entiset ongelmat muuttuvat haasteiksi.

6. Altista itsesi pelkoa aiheuttaneeseen tilanteeseen

Vanha sanonta “ota härkää sarvista kiinni “, pätee hyvin myös hammashoitokammon voittamisessa. Tällainen itsensä altistaminen on tehokkaampia ja nopeimpia tapoja päästä eroon pelkoa aiheuttavasta tilanteesta, kuten esiintymiskammosta. Altistaminen toimii myös hammaslääkäripelon hoidossa. Vaikeinta on ottaa ensi askel ja saada “pallo pyörimään”.Sen jälkeen se jatkaa vierimistään melkeinpä itsestään.

Aluksi voit altistaa itsesi pelkotilanteeseen pelkästään mielikuvissa. Käytännössä rentoutat itsesi tai sinut rentoutetaan, jonka jälkeen altistat itsesi mielikuvissa hammashoitotilanteeseen. Käyt mielikuvissasi lävitse koko hoitoprosessin mahdollisimman yksityiskohtaisesti: ajanvarauksen, ovenavauksen, odotushuoneen tuntemukset, hammaslääkärin kohtaamisen, hoitotoimenpiteet, poistumisen.

Pyri aistimaan valot , hajut , äänet ja muut tuntemukset mahdollisimman tarkkaan. Toista mielikuva-altistaminen monta kertaa muuttaen sitä aina astetta miellyttävämpään suuntaan. Joskus itsensä altistaminen voi tuntua mahdottomalta.

Olet kenties masentunut tai ajatuksesi ovat jumiutuneet niin pahasti johonkin traumaattiseen kokemukseen, ettet kykene varaamaan hammaslääkäriaikaa tai ette yhdessä lääkärin kanssa kykene saavuttamaan asettamianne tavoitteita. Tällöin voit myös turvautua lääkärin tai terapeutin apuun.

Usein itsensä altistaminen on helpointa, jos se tapahtuu asteittain.

Joskus voi olla järkevää käydä tutustumassa vastaanottoon etukäteen, yksin tai tukihenkilön kanssa. Tärkeintä on kuitenkin, että otat rohkeasti puhelimen käteen ja varaat ajan hammaslääkärille. Voit myös kirjoittaa kirjeen tai sähköpostia hammaslääkärille, jossa kerrot tuntemuksesi hammashoidosta sekä tarpeesi ja toiveesi hoidon ajoituksesta.

7. Keskustele hoitohenkilökunnan kanssa ja älä epäröi tuoda esiin henkilökohtaisia toiveitasi hoidon suhteen

Valitse hammaslääkäri, joka on kiinnostunut ja kykenevä yhteistyöhön, ja jonka tavoitteena on terveytesi edistämisen lisäksi pelkosi yhteinen voittaminen. Hammaslääkäriltä edellytetään tällöin kokonaisvaltaista kiinnostusta ihmiseen – ei pelkästään tulehtuneeseen viisaudenhampaaseen.

Yhdessä lääkärin kanssa voit löytää hoitolinjan, joka auttaa sinua opettelemaan pois hammaslääkäripelosta. Joskus apuna käytetään myös nukutushoitoja. Välillä pelosta pääseminen eli “poisoppiminen” tapahtuu hitaammin, mutta hyvin usein hämmästyttävän nopeasti.

Kun huomaat selvinneesi voittajana pelkotilanteesta, löydät itsellesi myös voimavaroja elämän muihin haasteisiin. Onnistuttuasi muuttamaan yhden väärän uskomuksen liittyen
itseesi, voit muuttaa myös muita uskomuksia!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here