Markkinointi vuonna 2021

0
15

Myynnin ammattilaiset tuntevat myyntisuppilon; kuinka liidit tipahtelevat suppiloon ja kuinka valmiit closatut kaupat putkahtavat suppilosta ulos. Myyntityö on joko uusien liidien aktiivista etsimistä tai asiakassuhteiden hoitamista suppilon sisällä.

Tätä työtä sosiaalinen media ei muuta. Edelleen etsitään liidejä ja asiakassuhteita hoidetaan vielä entistäkin paremmin. Toimintakanava on toinen. Sosiaalisen median myynnissä ja markkinoinnissa kuvataan  putkella, jossa asiakkaat, myyjät, yhteistyökumppanit ja kilpailijat pyörivät eteenpäin sovussa ja puhuvat keskenään. Myyjä on läsnä kuuntelemassa ja auttamassa tarvittaessa.

Sosiaalinen median välineet tarjoavat reaaliaikaisen, nopean ja ilmaisen kanavan myynnille ja markkinoille.

Otetaan esimerkki: Polkupyörien maahantuoja, joka toimittaa pyörät jälleenmyyjille eli polkupyöräkauppiaille. Hänellä on vakaa ja pysyvä asiakaskunta. Hän on hoitanut asiakassuhteensa kiertämällä kauppiaiden luona syksyisin ja tapaamalla heidät keväällä messuilla.

Miten hän voi myydä sosiaalisen median kautta?

Hän on lähtenyt rohkeasti mukaan. Hänellä on blogi, jossa hän kertoo pyöräilystä, pyöräilytapahtumista, uutuustuotteista ja vastailee tarvittaessa kysymyksiin. Blogi tuo kävijöitä hänen webbisivuilleen, koska Google rakastaa blogijuttuja ja nostaa ne hakujen etusivulle. Hänellä on myös uutiskirje, jota hän lähettää 4 kertaa vuodessa. Sen voi tilata webbisivuilta. Uutiskirjeessä hän jakaa joskus messukutsuja ja järjestää kilpailuja, joissa on palkintona lippuja pyöräilykilpailuun, jota hänen yrityksensä sponsoroi.

Maahantuojamme käy säännöllisesti lueskelemassa keskusteluja eräässä netin kuntoiluun keskittyvässä keskustelufoorumissa. Eräässä keskustelussa hän huomaa nuoren miehen kommentin, että pitäisi ostaa uusi pyörä. Kärppänä hän on kysymässä: Maastopyörä vai maantieajoon? Keskustelu on avattu.

Maahantuoja on löytänyt asiakkaan. Hän pyytää meiliosoitteen ja lähettää esitteitä. Hän kysyy, missä prospekti asuu ja sopii hänelle esittelyn lähimpään liikkeeseen, jossa pyörä on koeajettavissa. Hän sopii siis ajan ja antaa jopa koodin, jolla nuori mies saa pienen alennuksen.  Muutaman päivän kuluttua maahantuoja kysyy keskustelufoorumissa, menikö esittelyssä kaikki hyvin? Hän saa kuulla, että nuori mies on uuden pyörän omistaja. Maahantuoja kertoo vielä uutiskirjeestään ja lupaa antaa siinä huoltoon liittyviä vinkkejä.

Mitäs sitten? Mitä erikoista tässä on?  – Kotiin hoidettu kauppa.

Sosiaalisessa mediassa tämä ei jää tähän. Nuori mies on onnellinen saamastaan kohtelusta ja huomiosta. Hänellä on Facebook sivullaan 600 kaveria, joiden kanssa käyvät maastossa ajelemassa. Hän on kertonut sivuillaan koko ajan pyörän hankinnasta ja ennen kaikkea hyvästä kohtelusta ja huomiosta, jota on saanut.

Maahantuoja on löytänyt evankelistan.  Nuori mies jopa kutsuu maahantuojan Facebook kaverikseen keskustelemaan yhteisestä harrastuksesta.  Keskusteluissa maahantuoja rakentaa oman yrityksensä ja tavaramerkkinsä tunnettavuutta ja brändiä.

Oletko tietoinen, miten voit hyödyntää sosiaalista mediaa omassa työssäsi? Tietävätkö ihmiset, missä asioissa voit auttaa? Tietävätkö he, mitä myyt?

Suomalaiset nukkuvat vielä sosiaalisessa mediassa. Nyt on aika herätä. Hyvä esimerkki nukkumisesta on tämä ryhmä. Täällä on 230 jäsentä, joista 30 on kirjoittanut esittelyn itsestään ja siitä mitä tekevät. Miksi, ette käytä hyväksenne tätä ilmaista kanavaa?

LinkedInissä aktiiviseen ryhmätoimintaan liittyy aina vielä vahvasti oman henkilökohtaisen asiantuntija brändin rakentaminen, josta on varmasti apua sekä työssä, että työnhakemisessa.

Minä olen kirjoittanut esittelyn ja kirjoitan sosiaalisen median asiantuntijana tämän artikkelin. Näin markkinoin osaamistani. Seuraan tästä asiasta jatkuvaa keskustelua ja olen paikalla vastaamassa kysymyksiin ja auttamassa tarvittaessa.

Käytätkö sinä hyväksesi nämä uudet ilmaiset keinot? Tarvitsetko apua löytääksesi oikeat keinot ja toimintatavat? Mietitkö, miten nämä uudet välineet liitetään osaksi nykyistä myyntiä ja markkinointia? Minä voin auttaa.

Hyvä kuvaava esimerkki läsnäolosta verkossa, markkinoinnista, myynnistä ja jopa tuotekehityksestä on David Meerman Scottin marraskuussa ilmestyvässä uuden kirjan Real Time Marketing and PR ensimmäisessä luvussa.  

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here